Black Friday a Dognetnél – bevételek növekedése a piaci visszaesés ellenére
A Black Friday az év egyik legnagyobb és legfontosabb eseménye a e-kereskedelmi szegmensben. Sok éve már nem csak ez egy nap számít, hanem többnyire egy egész héten jelentős forgalom növekedést figyelhetünk meg, amit „Black week”-nek neveznek. Azonban az is elmondható, hogy a webáruházak november elejétől kezdik a különböző leárazásokat, akciókat. Ezért a november az e-commerce szezon legerősebb hónapja.
Ugyanez vonatkozik hálózatunkra is, ahol nemcsak hirdetők (webáruházak), hanem partnerek (publisherek) is készülnek erre az időszakra néha már szeptember végén. Minden évben részletes áttekintést és gyűjteményt készítünk a partnereinknek hirdetőink tevékenységeiről, hogy a lehető legkönnyebben előkészíthessenek mindent. Aktívan bevonjuk a hirdetőket ebbe a kezdeményezésbe. Célunk, hogy ideális feltételeket teremtsünk mindkét fél számára ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki az affiliate együttműködésükből.
Hálózatunkban 2023 folyamán azt tapasztaltuk, hogy az emberek gyakrabban vásárolnak, de kevesebb pénzért, ezért is lepett meg minket kellemesen az idei Black Friday. Minden paraméterben növekedést figyelhettünk meg, és a Fekete Péntek ezzel meg is védte pozícióját, mint egyik legnépszerűbb e-kereskedelmi esemény.
A statisztikákban a 2023-as Black week-et (2023.11.20-26) hasonlítottuk össze a 2022-es Black week-kel (2023.11.21-27). Az ábrák is a korábbi évekre is utalnak, ahol 2020-ban és 2021-ben a világjárvány okozta természetellenes növekedést tapasztalunk. Ha pedig az elmúlt 5 év eredményeit vizsgáljuk a hálózat minden paraméterében növekvő tendenciát figyelhettünk meg.
Black Friday week: 2023 vs 2022 – globális áttekintés
A Dognet hálózatban +10%-kal magasabb forgalmat hoztunk a hirdetőknek a Black Week alatt, mint 2022-ben. Ezen a héten ez +291 862 €-val nőtt. A Black Week során a webáruházakba terelt forgalom az egész novemberi forgalom 31%-át tette ki.
A partnerek emellett +10%-kal több jutalékot gyűjtöttek, mint 2022-ben. Ez 15 174 euróval több egy hét alatt. A Black Friday hetén befolyt partneri jutalékok a novemberi összjutalék 29%-át alkották
Az átlagos rendelési érték a teljes hálózatban +12,5%-kal nőtt, 64 euróról 72 euróra. A vásárlók drágább termékeket vásároltak, ami minden paraméterben megmutatkozott.
A tavalyi évhez képest minden paraméterben növekedést tapasztalunk, ami nagyon jó hír a hirdetőknek és a kiadóknak a kevésbé sikeres 2022-es év után. A Black Week legerősebb napja a vasárnap volt. Ezt a tendenciát az elmúlt 3 évben szinte minden piacon megfigyeltük.
Azok a szegmensek, amelyekben a Black Friday akciók a legjobban működtek, és amelyekben a konverziók számának legjelentősebb növekedését tapasztaljuk az előző hónaphoz képest:
- Multishopok (+134%)
- Sport (+121%)
- Gyermekholmi, játékok (+71%)
- Elektronika és lámpák (+70%)
- Hobbi és utazás (+63%)
- Háztartás és kert. (+56%)
Éves összehasonlítás: 2023 november vs 2022 november
Webáruházak bevétele: 10 213 960 € (+ 2%)
Partneri jutalék: 550 299 € (+8%)
Átlagos kosárérték: 72 € (+ 11%)
A 2023-as november eredményei összhangban vannak a Black Friday héttel, ami jelentősen hozzájárult a pozitív eredményekhez.
Érdekességnek számít a rendelések átlagértékének idei növekedése, ami novemberben szokatlan, hiszen a vásárlók kihasználák a Black Friday kedvezményekeit és kedvezőbb árait.
Havi összehasonlítás: 2023. október vs 2023. november
Webáruházak bevétele: 10 213 960 € (+55%)
Partneri jutalék: 550 299 € (+48%)
Átlagos kosárérték: 72 € (+14%)
A teljes forgalom és a partneri jutalékok idén és tavaly is hónapról hónapra nőttek. A jó eredmények nem csak a szezonra vonatkoznak, hanem a hirdetők és a publisherek aktivitása is, amelyre mi a Dognetnél minden évben nagy hangsúlyt fektetünk, jelentősen hozzájárulva hozzájárulva az eredményekhez.
2022-ben, amikor az eredmények csökkentek az előző évekhez képest, azt tapasztaltuk, hogy a vásárlók olcsóbb termékeket vásárolnak. Ezt közvetlenül láthatjuk az átlagos kosárérték csökkenésében, de az összes mutató adatain is, amely 2021-hez képest csökkentek. Nem is csoda, hiszen ebben az évben a világ teljesen visszatért a járvány előtti állapotba, és Ukrajnában pedig elkezdődött a háború. Az emberek aggodalmai a Dognet vásárlási szokásaiban is megmutatkoztak.
Black Friday week: 2023 vs 2022 – magyar piac
A Dognet hálózatban +55%-kal magasabb forgalmat hoztunk a hirdetőknek a Black Week során, mint 2022-ben. Ezen a héten ez 119 929 euróval növekedést figyelhettünk meg. A Black Week során a webáruházakba terelt forgalom az egész novemberi forgalom 30%-át tette ki.
A partnerek elképesztő +112%-kal több jutalékot gyűjtöttek, mint 2022-ben. Ez egy hét alatt 13 472 euróval több A Black Friday hetén befolyt partneri jutalékok a novemberi összjutalék 30%-át alkották
Az átlagos kosárérték a teljes hálózatban +16%-kal nőtt, 63 euróról 73 euróra. A vásárlók drágább termékeket vásároltak, ami minden paraméterben megmutatkozott. A 2023-as év nagyon előnyös a magyar piac számára hálózatunk hirdetői és partneri oldalról is, amint azt a számok is igazolják.
Azok a szegmensek, amelyekben a Black Friday promóciók a legjobban működtek, és amelyekben a konverziók számának legjelentősebb növekedését tapasztaljuk az előző hónaphoz képest:
- Multishopok (+149%)
- Gyermekáruk, játékok (+113%)
- Elektronika és lámpák (+100%)
- Háztartás és kert (+70%)
- Divat és kiegészítők (+54%)
A Black Friday 2023 és 2022 eredményeinek összehasonlítása az egyes piacokon
Webáruházak bevétele Black Friday 2023 során | Partneri jutalékok Black Friday 2023 során | Átlagos kosárérték Back Friday 2023 során | Legerősebb nap Black Friday 2023 | |
SK | 1 785 880 € (+ 78%) | 71 914 € (+20 %) | 72 € (- 8%) | vasárnap |
CZ | 1 002 544 € (-12 %) | 59 760 € (-10 %) | 78 € (+ 34 %) | vasárnap |
HU | 338 051 € (+ 55%) | 25 497 € (+112 % ) | 73 € (+16 %) | vasárnap |
A magyar piac minden paraméterében jelentősen nőtt, ami számos tevékenységünk eredménye, amit ezen a piacon végeztünk. Ez a piac hatalmas potenciállal rendelkezik, amit a webáruházak minőségének javulása és a jobb vásárlói élmény is bizonyít. Ezt látjuk a horvát piacon is, ahol a hirdetők forgalmának növekedése +54%, a kiadói jutalékok +126%-ot jelent. A piac érdekessége a legmagasabb átlagos vásárlási érték, akár 88 euró.
Minden egyes piac sajátos, a partnerek több országban is dolgozhatnak, így több hirdetőnek is nagyobb forgalmat hozhatnak.
Pontos konverziószámokat nem osztahtunk meg veletek az újonnan indult arukereso.hu kampány miatt, amelynek speciális konverzióméréssel rendelkezik, és ami miatt az eredmények félrevezetőek lennének.
Összegzés
A 2020 és 2021 éveket rendkívüli időszaknak tartjuk a hálózatban, már-már anomáliának számít, hiszen az e-kereskedelemben a globális világjárvány okozta szokatlan növekedés volt tapasztalható. A webáruházakban megnőtt a megrendelések száma, illetve a nyereség is, és néhány online áruház szó szerint egyik hétről a másikra jött létre. Ez a növekedés azonban nem volt természetes, és a helyzet stabilizálódása után sok webáruház új problémákkal, például magas költségekkel szembesült.
2022-ben a nyereség már nem volt olyan magas, és az e-kereskedelemnek vissza kellett térnie a normál kerékvágásba. Egyes online boltok számára ez a működésük végét jelentette, különösen a szlovákiai és csehországi erős versenykörnyezetben.
A 2023-as év bizonyítja, hogy az affiliate marketing és az ebből befolyt bevételek kezdenek stabilizálódni hálózatunkban, és ezzel együtt szerencsére csökkentek az ügyfelek aggályai is. A szezon és maga a Black Friday továbbra is népszerű esemény, amikor a vásárlók keresik és felhasználják a kedvezményeket a karácsonyi ajándékok megvásárlására. Viszont az idő – és energiabefektetés nem csak ebben az időszakban térül meg a hirdetőknek és a kiadóknak egyaránt. Hálózatunkban maximális támogatást kaptok, hogy minden évben ilyen eredményekkel büszkélkedhessünk.