Miből erednek a különbségek az affiliate kampány mérésénél Google Analytics-ben

Miből erednek a különbségek az affiliate kampány mérésénél Google Analytics-ben

 

A GA jó szolga, de rossz úr

A Google Analytics a legelterjettebb mérőeszköz, nem csak a webshopok között. A legnagyobb előnye, hogy ingyenes, és megadja az összes kulcsfontosságú adatot a weboldal teljesítményéről, a forrásokról és a látogatók viselkedéséről, és főleg az online reklámok effektivitásának gazdasági indikátorait minden reklámforrásból és azoknak összehasonlítását. Nagyszerű, de nem tökéletes, mivel az egyes források reális részesedését és hozzájárulását az adott rendelés akvizíciójához nem mutatja. Ill. mutatja, de csak a sajátos, leegyszerűsített nézetéből, amely sok pontban vitatható. Mindig meg kell mérlegelni, hogy tényleg körtét körtével hasonlítunk-e össze, hogy az eredmény helyes-e, megfelel-e a valóságnak. És vajon a GA adatai szerint meghozott döntések nem lehetnek-e rosszak.

Ennek ellenére a GA sok webshopnak olyfajta bálvány. Gyakran találkozunk a “én a GA-ban csak ezt látom ….” vagy ellenkezőleg “…. Én ezt a GA-ban sosem látom” fajta érvekkel. Egy tipikus példa erre a még mindig gyakran használt reklám kiértékelés a Last Click szerint. Vagy a klasszikus példa, amikor 1+1+1 nem egyenlő 3. Tehát 3 reklámforrás, mindegyik 1 konverziót mutat, de a GA-ban csak egy konverziót látok, ami mindig csak egy forrásnak van jóváírva. Melyiknek, mi szerint és miért, az változhat, és pont erről van itt szó.

Miért használjunk más eszközöket is

A GA és más rendszerek közti különbségek általában az eltérő mutatókból erednek. Míg pl. a PPC rendszerek a kattintást használják mutatóként, addig a GA a látogatást. Ugyan sok ember ezt a két mutatót felcserélve használja, mégis jelentős különbség van köztük. De ebben a cikkben nem azt szeretném magyarázni, hogy miben szuper a GA és miben veszélyes vagy akár helytelen a döntéshozáshoz. Azt majd egy másik cikkben. Itt a GA kapcsolatát az affiliate marketing teljesítményének és hozzájárulásának rögzítésével és kiértékelésével tekintjük meg.

Nem csak a nagyobb web-shopok többsége használ párhuzamosan, sőt néha kizárólagosan más analitikus eszközöket, amelyek valósághűbb képet festenek a valós hozzájárulásról, főleg, ha az egyes reklámok és források attribúciójáról és valós hozzájárulásáról van szó.

Hogyan történik a tracking az affiliate rendszerekben

Ugyanúgy, mint a PPC, RTB és további reklámrendszerek, az affiliate marketing is saját, speciális mérő- és riportoló-eszközöket használ, amelyek külön erre a marketing csatornára és sajátosságaira lettek létrehozva. A Dognetnél a Post Affiliate Pro rendszert használjuk, amely már több mint 15 éve van a piacon és Európa szerte használják affiliate hálózatok és webshopok. 

A népszerűsítés az affiliate-ben úgy működik, hogy a publisher, magyarul az affiliate partner, aki valamilyen formában a weboldalán elhelyez egy reklámot a hirdetőtől (webshoptól), a reklámban elhelyez egy linket, amely specifikus affiliate paramétereket tartalmaz (a partner egyedi ID-ja, a banner ID-ja) és a hirdető UTM paramétereit a GA számára. Így kell generálni a linket, és ha a látogató a weboldalon rákattint, akkor az affiliate hálózat azonnal regisztrálja a kattintást. Rögzítve lesz, hogy honnan, hova, mikor kattintott és mi a kattintás reklámformátuma. Amint ez a látogató elküldi a rendelést, a hirdető (webshop) köszönő oldalán található sales kódnak köszönve el lesz küldve az információ és az affiliate-nél bejegyződik a konverzió. Ez aztán az azonosítási részletek (lásd lejjebb) szerint lesz a hirdetőnek és a partnernek, akin keresztül a vásárló a rendeléshez jutott, tulajdonítva, és a jutalék kiszámolva.  

Hogyan mérjük a konverziókat a Dognet rendszerében

Természetesen az azonosításra és mérésre a Dognet rendszerében elsősorban cookie-kat használunk. De tekintettel a folyamatosan növekvő korlátozásokra, a felhasználó forrását és a jutalékokat további paraméterek alapján figyeljük és jegyezzük be. 

A következő azonosítókat használjuk, ilyen sorrendben:

  • Az influencer kuponjának egyedi kódja – a hirdető által kigenerált egyedi kód a konkrét partner számára áll az első helyen. Ezért sose másolja le a kuponok kódját más weboldalakról vagy közösségi hálózatokról.
  • A partner fix ID-ja – az S2S (postback URL) integrációjára használják. Pl. a Zaloz.ma kampányának trackingjénél, ahol a lead ugyan klasszikusan JavaScript keresztül van bejegyezve, de a hirdető a partner ID-ját a leadhez menti el, és ha a vevő profiljának teljes kitöltésére kerül sor, akkor az ebből eredő 7,70€ jutalékot a postback URL-en keresztül írja be.
  • 1st és 3rd party cookie-k – a partner linkjére kattintva (legyen ez közvetlen vagy redirected) 1st és 3rd party cookie-k jönnek létre a böngészőben. A cookie-k egy konkrét böngészőhöz vannak kötve és könnyen ki lehet őket törölni.
  • HTML5 Web Storage cookie-k – a HTML5 cookie-k a local storage-ban mentődnek el és nem lehet őket olyan könnyen kitörölni.
  • Flash cookie-k – a Flash cookie-k már nem függenek a böngészőtől, tehát a Firefoxban létrejött Flash cookie-k érvényesek a Chrome-ban, IExplorer-ben, Opera-ban stb.
  • User Agent és IP cím – a vásárló böngészőjének típusa kombinálva az IP címével
  • IP cím – csak a vásárló IP-címe

A cél az, hogy az affiliate közreműködés a lehető legpontosabb és legkorrektebb legyen a közreműködő feleknek. 



Hogyan jegyzi és riportolja a teljesítményt a GA 

A GA az összes eseményt főleg a http referek és UTM paraméterek alapján regisztálja. De van sok olyan eset, amikor a GA ezeket az információkat nem regisztrálja és a Dognet a GA-ban az adott rendeléseknél nem jelenik meg, pedig egyértelműen részese. Ennek oka lehet a vásárló által használt készülék, a böngésző beállítása, az affiliate hálózat látogatásának identifikációjának módszere (lásd feljebb), az affiliate partner oldalán egy hiba, de a hirdető weboldalán levő problémák is.

 

Különbségek a GA és a Dognet rendszere között? Mindkét rendszernek igaza van!

Az affiliate rendszerek sokkal pontosabb módszereket alkalmaznak az affiliate csatornák mérésére, több azonosító paramétert használnak, és ezért mindig helyesen azonosítják az adott rendelésnél az affiliate partnert.

Nézzük meg azt a szituációt, amikor a Dognet rendszerében a kampányunkban olyan megrendeléseket látunk, amelyeket “nem tudunk megtalálni a GA-ban”. Ill. látjuk a megrendeléseket, de nem látjuk mellette a rendelés útvonalánál a Dognet-et mint forrást. Konkrétan erről a riportról beszélek: GA: Konverzió -> Többcsatornás szűrő -> Asszisztált konverziók -> Elsődleges dimenzió=Forrás/médium.

Ha a GA és a Dognet „nem találkozik“ = a rendelésnél a GA-ban nem jelenik meg a „Dognet“ mint forrás:

  • A partnernek közvetlen linkje van és nem ad meg UTM-et – a GA-ban nem látni a referert és a Dognetet mint forrást
  • Az UTM paramétereket „valaki“ eltávolítja (proxy, antivírus, firewall) – dettó
  • Az oldal újratöltése a cookie-k elfogadása után, szerencsekerék = a látogatás Direct belépésként van kezelve és a GA jegyzi a konverziót
  • IP tracking – ennek több figyelmet fogunk szentelni a következő fejezetben
  • A felhasználó a látogatás és a rendelés között kitörli a cookie-kat – a GA a konverzió forrásaként a “Direct”-et jegyzi
  • Az oldal átirányítása (301) redesign után – amíg nem lesznek a kattintás paraméterei átvéve, a GA-ban megint “Direct”-ként jelenik meg
  • Közösségi hálózatok – forrásként az FB, YT, TW van megadva
  • Newsletterek – az e-mail kliens (Gmail, Seznam stb.)
  • A duplicitásnak nincs canonical-ja – Google saját magát jelöli meg mint forrást https://yoast.com/rel-canonical 
  • Az alábbi cikkben leírt, általánosan ismert szituációk https://stackoverflow.com/questions/6880659/in-what-cases-will-http-referer-be-empty 

Ebből látszik, hogy gyakran előfordulhat olyan eset, hogy a GA riportok nem felelnek meg annak, amit az affiliate rendszer riportol. Egyrészt ez teljesen megszokott bármely reklámrendszernél. Másrészt képesek vagyunk bármikor az összes forrást és paramétert egyértelműen alátámasztani, amelyek minden rendelést és jutalékra való jogosultságot azonosítanak.

Egyértelműen kizárjuk a Dognet nevében, hogy konverzió és jutalékra való jogosultság bejegyzésére kerülne sor anélkül, hogy a konverziós út során reálisan végbemenne a kattintás az affiliate partner reklámáról és egyúttal teljesítené a kampányparamétereket.

 

Röviden az IP tracking-ről – igen vagy nem és hogyan állítsuk be

Az IP tracking az affiliate partner által közvetített konverziók követésére van használva abban az esetben, amikor nem lehet az általános módon mérni a konverziót cookie-kon keresztül, pl.:

  • A rendelés nem azon a készüléken lett befejezve, ahol a vásárló először rákattintott, tehát vagy a vásárló másik készülékén, vagy a háztartás egy másik tagjának a készülékén
  • A cookie-k kitörlése esetén a böngészőből (szándékosan vagy véletlenül) a kattintás és a rendelés végrehajtása között
  • a szükséges cookie-k teljes blokkolása esetén (ITP) a böngészőben (Safari)

A hirdető választható kampányparaméterként állítja be és teljesen transzparens, akárcsak a cookie-k és időtartamuk. Az engedély és az időtartam tehát az affiliate kampány céljától és a vásárlási útvonal ismeretétől függenek.

Az IP trackingről részletesebben a következő cikkben olvashatnak: IP tracking – hogyan működik és hogyan állítsuk be helyesen a Dognetnél

A Dognet rendszere és szolgáltatásai a legpontosabbak és legjobbak közé tartoznak a cseh és szlovák piacon. Ez egyértelműen kivehető a 2021 4. 21-én a TyInternety.cz portálon közzétett független analízisből. Az teljes összehasonlítást megnézheti ITT.


Ha Önnek, mint hirdetőnek, bármilyen riportra lenne szüksége a konverziókhoz és kiértékelésükhöz, írjon az affiliate menedzserének. Tanácsot ad, hogyan találja meg őket a fiókjában, vagy testreszabottan előkészíti Önnek!

Roman Dobiáš

Mám na starosti aktivity Dognet v České republice.

További érdekes cikkek

Milyen hirdetők találhatók meg nálunk?